این ماه کامل که تا سه سال دیگر طلوع نخواهد کرد

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در روز ۸ شهریور، شاهد زیباترین ماه کامل سال ۲۰۲۳ به نام “اَبر ماه آبی” خواهیم بود که در اثر هم‌زمانی سه پدیده نادر نجومی کمیاب‌ترین ماه سال خواهد بود.

مطابق با تقویم نجومی، ۸ شهریورماه شاهد طلوع ماه کمیابی خواهیم بود که بزرگ‌ترین ماه کامل سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد بود. زمان وقوع مجدد این پدیده سه سال دیگر مصادف با سال ۲۰۲۶ میلادی پیش‌بینی شده است.

این ماه بزرگ و درخشان، درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین ماه در سال میلادی ۲۰۲۳ خواهد بود که در فاصله ۳۵۷ هزار و ۳۴۴ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. در روز ۲۹ سپتامبر یا هفتم مهرماه ماه کامل بعد به وقوع می‌پیوندد.

ماجرای اَبرماهِ نامیده‌شدن

ابر ماه‌ها بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ماه‌ها در طول یک سال هستند که به علت نزدیک‌شدن به زمین و کامل‌بودن ماه رخ می‌دهند. ازآنجایی‌که ماه در مداری بیضوی به‌دور زمین می‌چرخد هر دو بار در نزدیک‌ترین حالت خود به سطح زمین قرار می‌گیرد. زمانی که این پدیده با کامل‌بودن هم‌زمان باشد، شاهد ابر ماه‌ها خواهیم بود.

ابر ماهی که در راه است، “ابر ماه آبی” نام دارد و نام آن از فرکانس این قمر گرفته شده است و با رنگ آن بی‌ربط است. این ماه نارنجی‌رنگ است. ازآنجایی‌که در ماه آگوست امسال دو ابر ماه در یک ماه میلادی رخ می‌دهد به ماه کامل در راه، لقب نادر و کمیاب داده می‌شود.

دسته دیگری از ماه‌های آبی نیز وجود دارد که اشاره به سومین قمر کامل در طول یک فصل نجومی دارد و فقط زمانی رخ می‌دهد که ما شاهد ۱۳ ماه به شکل کامل، به‌جای ۱۲ ماه در طول یک سال باشیم. نام این نوع، “ماه آبی فصلی” است که هر دو الی سه سال رخ‌ داده و مورد بعدی آن در سال ۲۰۲۴ قابل‌مشاهده است.

این ماه کامل به رنگ نارنجی خواهد بود

علت کمیاب‌بودن این ماه کامل

در ماه آگوست دو ابر ماه پشت‌سرهم در یک ماه رخ می‌دهند که پدیده بسیار نادری است و تقریباً هر ۱۴ سال رخ می‌دهد. در این حالت نادر به ابر ماه اول، خاویاری و به مورد دوم ماه آبی گفته می‌شود. در سال ۲۰۲۳ اولین ماه کامل خاویاری اول آگوست و قمر کامل بعدی ۳۰ آگوست به وقوع مپیوندد.

مطلب پیشنهادی:  ماهواره ردیاب آلودگی هوا، کیفیت هوا را نشان داد

سه پدیده نجومی خاص علت کمیاب‌بودن این ماه است. اول اینکه دومین ماه کامل در یک ماه میلادی است. دوم کامل‌بودن آن است و سومین مورد مربوط به فاصله آن تا زمین است؛ چراکه در نزدیک‌ترین حالت به سطح زمین قرار گرفته است. به همین جهت بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین نوع ماه از انواع دیگر است.

زمان دیدن آن

ازآنجایی‌که هر ۲۹.۵ روز یکبار ما شاهد ماه کامل خواهیم بود، قمر کامل بعدی چهارشنبه‌شب، از ساعت  ۱۸:۳۳ برمی‌خیزد. تماشای این پدیده پس از طلوع تا هنگام سحر به دلیل سایز خاص این ماه بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. این‌گونه ماه‌ها تا ۳۰ درصد درخشندگی بیشتر و قابل‌ملاحظه‌ای داشته و ۱۴ درصد از ماه‌‌های دیگر بزرگ‌تر هستند.

سخن آخر

از ساعت ۱۸:۳۳ چهارشنبه‌شب مصادف با ۳۰ آگوست، ماه کامل آبی، آسمان را خواهد پوشاند که به دلیل قرارگرفتن در نزدیک‌ترین حالت به زمین، کامل‌بودن و دومین قمر کامل‌بودنش در یک ماه میلادی، ماه بسیار کمیابی است که هر سه سال شاهد وقوع آن خواهیم بود. به همین جهت تماشای این ماه زیبا به تمام مردم پیشنهاد می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 493

اپلیکیشن مجله دلتا

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    9 شهریور 1402 در 9:49 ق.ظ

    حیف ک این مطلب رو امروز دیدم و دیدن مله کامل از دستم رفت

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      9 شهریور 1402 در 1:18 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز اط همراهی شما با دلتا. در مطالببعدی همراه ما باشید تا شگفتی های بیشتری را با شما به اشتراک بذاریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

درمان کبودی با 6 روش سریع و شگفت‌انگیز

درمان کبودی با استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی امکان‌پذیر است. معمولاً کبودی به علت ضربه …