برائت یعنی چه؟ | هر آنچه نیاز است تا راجع به اصل برائت بدانید+ ویدیو

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پاسخ به سوال برائت یعنی چه، بایستی گفت، تا زمانی که ثابت نشده است شخص بی گناه بوده نمی توان هیچ جرمی را به وی نسبت داد و اصل بر برائت دلیل بر متهم نبودن فرد است.
برائت یعنی چه و به چه چیزی می پردازد

به راستی برائت یعنی چه؟ زمانی که یک دادخواست حقوقی را مطرح می‌کنید ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا شما به رأی و یا نتیجه برسید که این خود می‌تواند موجب سردرگمی شخص تلقی شود. به همین جهت مفهوم برائت در اینجا مطرح می‌گردد. در واقع مشخص نشده است که شخص مجرم بوده یا خیر؟ و بایستی راهی باشد تا او از منزلت انسانی خود دفاع کند. چرا که نمی‌توان تا زمان اثبات‌شدن یک جرم،شخصی را مقصر دانست. در نتیجه ما در این مطلب به مفهوم برائت یعنی چه، پرداخته‌ایم و از شما می‌خواهیم که تا انتهای آن همراه ما باشید.

بررسی مفهوم اصل برائت در قانون

اگر بخواهیم به معنای لغوی آن بپردازیم، برائت به معنی پاک‌شدن از تهمت و یا به‌نوعی رهایی از آن است. در قانون نیز برائت به این نحو بیان شده است: تا زمانی که اتهام شخص به‌درستی تعیین نگردیده و مجرم بودن او مشخص نشده است، نمی‌توان وی را قانون‌شکن خواند و زمانی این موضوع صادق است که ادله اثبات دعوا او را مجرم بخواند. در نتیجه قانون‌گذار به اصل برائت جایگاهی ویژه بخشیده است که ما نیز در این مقاله نیز به اصل برائت یعنی چه به‌طورکلی پرداخته‌ایم.

از کاربردهای مهم اصل برائت، اثبات بی‌گناهی شخص است. در واقع اصل برائت یعنی چه، به ما می‌گوید که متهم و مجرم چه تفاوتی با یکدیگر دارند و نمی‌توان تا زمان اثبات جرم وی، شخص را از حقوق مادی و معنوی محروم نمود. پس این اصل ریشه‌ای بنیادی در حقوق بشر دارد تا همواره کرامت انسانی فرد، حفظ شود.

مطلب پیشنهادی:  اجاره خانه بدون پول پیش

اصل بر برائت است! یعنی چه؟

هیچ انسانی را نمی‌توان بدون اثبات دلیل مجرم دانست مگر اینکه اتهام وی ثابت شود و بتوان او را مجرم بخوانیم. پس همان‌طور که در بالا گفته شد، هیچ یک از اشخاص حق این را ندارند که دیگری بدون هیچ دلیلی متهم کنند و این خود جرم افترا و تهمت را به دنبال دارد. از همین روست که مفهوم برائت یعنی چه به‌شدت موردتوجه قرار گرفته است  و رعایت آن در جامعه نیز الزامی است. پس اصل بر برائت است به این مفهوم بوده که بر اساس قانون، اصل بر بی‌گناهی افراد است ولو اینکه نزد محاکم قضایی مشخص گردد که ادله کافی مبنی بر مجرم بودن شخص وجود دارد و براین‌اساس و طبق نظر قاضی دادگاه، فرد مجرم شناخته خواهد شد. به طور مثال تا زمانی که مشخص و اثبات نشود شخص متهم به حمل سلاح سرد است، اصل بر برائت است.

اصل برائت یعنی چه و چه ویژگی دارد؟

سخن آخر

ما در این مقاله به  موضوع برائت یعنی چه؟ پرداخته‌ایم که شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله را مطالعه نمایید تا با اصل مهم برائت آشنا شده و بتوانید در زندگی خود از آن استفاده نمایید. در واقع هدف این اصل بدین جهت است که شما بدون هیچ دلیلی در جامعه به جرمی متهم نشوید.

 

تعداد کلمات مطلب: 473

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…