دادخواست چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، مفهوم دادخواست چیست به خوبی مشخص شده که درنتیجه برای مطرح کردن یک دعوا به دادخواست حقوقی نیاز است که چنانچه شرایط شکلی آن رعایت نشود با رد دادخواست در محاکم قضایی همراه است.
بررسی مفهوم دادخواست چیست

زمانی که شخص می‌خواهد در محاکم حقوقی، خواسته‌ی خود را مطرح کند بایستی این کار را با نوشتن یک دادخواست شروع نماید و مفهوم دادخواست چیست را بداند. در واقع بر اساس ماده چهل و هشت قانون آیین دادرسی، شما نمی‌توانید بدون آن، روند حقوقی موضوع خود را شروع کنید و سپس به لحاظ حقوقی آن پرونده، در دادگاه  به آن بررسی شود. در دادخواست شما بایستی یک سری نکات مانند: آدرس اقامتگاه خوانده و مشخصات خواهان آورده که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد. در واقع  بایستی شما بادقت فراوان آن را تنظیم نمایید، چرا که هرگونه خطا و اشتباه می‌تواند مانع شروع جریان دادرسی شود و به‌طورکلی قرار رد دادخواست از سوی قاضی مطرح گردد. در نتیجه ما در این مقاله قصد داریم، به شما مفهوم دادخواست چیست و چگونگی تنظیم آن را آموزش دهیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. همچنین مراحل شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر، که یکی از دادخواست های پر مطرح است، بدین شکل می باشد.

دادخواست چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، برای آغاز و شکل‌گیری روند دادرسی از دادخواست استفاده می‌شود. زمانی که دادخواست نوشته می‌شود، به دفتر دادگاه صالح بایستی ارسال گردد و بر طبق قانون، زمانی دادگاه به یک دادخواست رسیدگی می‌کند که توسط وکیل و یا اشخاص ذی‌نفع درخواست شده باشد، در غیر این صورت مرجع ذی‌ربط حق رسیدگی به دعوا را ندارد.

دادخواست به لحاظ شکلی بایستی به‌درستی نوشته شود و بر اساس قانون تمام موارد ماهیتی آن رعایت شده باشد. علاوه بر این موضوع، متن دادخواست همواره به زبان فارسی بوده و فرم مخصوص به خود را دارد و شخص نمی‌تواند در هر حالتی آن را نگارش کند.

در حال حاضر شما برای ارسال و ثبت دادخواست باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و در آنجا تمامی اطلاعات و دادخواست خود را ثبت نمایید. همه چیز در اینجا به‌صورت آنلاین شکل خواهد گرفت. پس از آن دادخواست‌ها بر اساس صلاحدید مرجع قضایی به شعب ارسال می‌شود و بدین ترتیب شما روند قضایی پرونده خود را آغاز نموده‌اید. بعد از اینکه مفهوم دادخواست چیست را دانستیم، نوبت به آن رسیده که مراحل نگارش دادخواست را بدانیم.

مطلب پیشنهادی:  این افراد می‌توانند به همسر خود نفقه ندهند!

چگونه یک دادخواست تنظیم می‌شود؟

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی دادخواست بایستی به یک شیوه درست، تنظیم شود و در غیر این صورت فرد با رأی رد دادخواست مواجه خواهد شد.

  1. نام و نام خانوادگی خواهان و خوانده
  2. محل سکونت خواهان و خوانده
  3. شغل طرفین
  4. تنظیم بهای خواسته مگر اینکه خواسته‌ی شما مالی نباشد.
  5. مشخص نمودن تعهدات و درخواست خواهان
  6. خواهان تمام ادله خود را که برای اثبات به آن نیاز دارد را بایستی بیان کند که می‌تواند شامل هر چیزی باشد.
  7. شخص دادخواست‌دهنده بایستی تمام برگ‌های دادخواست را امضا کند.

بررسی نکات مهم در دادخواست نویسی

حال باتوجه‌به اینکه، شما با مفهوم دادخواست چیست آشنا شده‌اید و نحوه تنظیم آن را فراگرفته‌اید، بایستی به نکات آن نیز توجه ویژه‌ای کنید که در ادامه به شما خواهیم گفت:

الف) اگر خوانده دارای آدرسی مشخص نباشد، باید نام او در روزنامه آگهی منتشر شود و اگر وی مراجعه ننمود، در نتیجه قاضی خود رای غیابی صادر می‌کند. همچنین، چنانچه آدرس خواهان مشخص نباشد، ظرف دو روز از تاریخ رسید، دادخواست وی رد می‌شود.

ب) تعیین خواسته بسیار مهم است و شخص بایستی مشخصات آن را معین نمایید. در واقع تفاوتی ندارد که خواسته مالی باشد یا غیرمالی، چرا که در خواسته‌ی مالی عین مبلغ تعیین و در غیرمالی، نوع خواسته مطرح است.

پ) بایستی مدارک برای ادله اثبات دعوا همراه با دادخواست ارائه شود. مانند: شهادت شهود و هر آنچه که بهتر است همراه دادخواست آورده شود.

دادخواست حقوقی چیست و مراحل تنظیم آن

سخن آخر

اولین قدم در طرح دعوای حقوقی، ارائه‌ی دادخواست است که بایستی باتوجه‌به قانون به‌درستی تنظیم گردد. در واقع هدف ما این است که شما  در خصوص نگارش یک دادخواست، اطلاعات کافی داشته باشید، در نتیجه ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم  و شما را با مفهوم دادخواست چیست و نگارش صحیح آن آشنا کرده‌ایم.

 

 

تعداد کلمات مطلب: 650

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…