وسایل چوبی منزل را مثل روز اول نو کن!

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برق انداختن وسایل چوبی خانه

برق انداختن وسایل چوبی خانه با دانستن نکاتی ساده اصلاً کار سختی نیست. وسایل چوبی گرمابخش خانه ما هستند و طرفداران زیادی در چیدمان و دکوراسیون خانه دارند. اگر شما هم جزو دوستداران وسایل چوبی هستید، ولی نمی‌دانید چطور بعد از نشستن گرد و غبار روی آنها برقشان بیندازید، در دلتا مگ همراه ما باشید تا به شما یاد بدهیم چطور این کار را به سادگی انجام دهید.

نکته مهم درباره وسایل چوبی این است که حتماً مبلمان و وسایل چوبی منزل را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. از سوی دیگر، رطوبت نیز قاتل چوب است. این عوامل موجب بید زدن یا پریدگی رنگ چوب می‌شوند. پس همان قدر که به فکر برق انداختن وسایل چوبی خانه هستید، باید به سلامت آنها نیز توجه کنید.

برای برق انداختن وسایل چوبی خانه اول آنها را گردگیری کنید:

اولین قدم در برق انداختن لوازم چوبی، گردگیری کردن دقیق آنها است. با کمک تکه‌ای پارچه نخی بدون پرز تمیز یا ماهوت پاک کن گرد و غبار روی سطوح چوبی را به دقت پاک کنید. دقت کنید که از پارچه‌های زبر برای این منظور استفاده نکنید؛ چون پارچه‌های زبر سطح چوب را خراش می‌دهند که مانع برق افتادن آنها خواهد شد.

وسایل چوبی را نو کنید

نوع چوب را مشخص کنید:

در مرحله بعدی برق انداختن وسایل چوبی خانه باید نوع چوب را مشخص کنید تا روش تمیز کردن ناسب آن را پیدا کنید. برای چوب گردو می‌توانید هر روز آن را با دستمال نرم گردگیری کنید تا همیشه بدرخشد. اگر هم روی آن لکه‌های سفید وجود داشت، به کمک کمی خمیر دندان آنها را از بین ببرید.

برای برق انداختن وسایل چوبی خانه روغن خانگی درست کنید:

شما می‌توانید برای تمیز کردن وسایل چوبی نوعی روغن خانگی تهیه کنید. برای این منظور، مقدار مساوی از روغن بزرک و عصاره صمغ را با هم مخلوط کنید و بجوشانید. هنگام مخلوط کردن روغن‌ها حتماً از دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا به پوستتان آسیب نرسد.

سپس مواد را با یک دستمال نرم روی چوب بمالید. خواهید دید که به سادگی شاهد برق افتادن وسایل چوبی‌تان خواهید بود. از این روغن خانگی یا هر روغن تجاری دیگری که در بافت چوب نفوذ می‌کند، استفاده کنید تا اثاثیه چوبی‌تان برای همیشه درخشندگی طبیعی خود را حفظ کنند.

هنگام ساخت روغن خانگی دقت کنید که عصاره صمغ قابل اشتعال است و دود شدیدی تولید می‌کند. بنابراین، در فضای باز و دور از آتش و سیگار از آن استفاده کنید.

گردگیری وسایل چوبی

روش ابتکاری برای برق انداختن چوب:

برای برق انداختن وسایل چوبی یک برس به سر جارو برقی وصل کنید و چوب رنگ شده را با آن تمیز کنید یا با یک دستمال خشک سطح چوب را تمیز کنید.

چطور لکه‌ها را از روی سطح چوب پاک کنیم؟

مطلب پیشنهادی:  در این خانه تاریخی درختان به طرز عجیبی رشد کرده‌اند!

برای این منظور یک اسفنج را مرطوب کنید، سپس با فشار دادن اسفنج آب اضافی آن را بگیرید. سپس وسایل چوبی رنگ شده را با ان پاک کنید. فراموش نکنید که رطوبت موجب باد کردن یا لک شدن سطح وسایل چوبی می‌شود.

هیچ وقت با کارد به جان وسایل چوبی نیفتید!

اگر به لوازم چوبی منزلتان چیزی چسبیده است، هرگز از تیغ و کارد استفاده نکنید؛ چون این کار به وسایل شما آسیب می‌زند. در چنین شرایطی از روغن مایع استفاده کنید. برای این منظور، چند قطره روغن را روی کاغذ چسبیده به مبل بریزید و کمی صبر کنید. سپس تکه‌ای پارچه نرم را روی آن بمالید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب جدا شود.

برای برطرف کردن چسب‌ها یا عکس برگردان‌های کهنه و قدیمی از روی سطوح چوبی می‌توانید از سرکه استفاده کنید. به این ترتیب کهه آنها را با سرکه خیس و لحظه‌ای صبر کنید؛ سپس به آرامی با تکه‌ای پارچه آن را پاک کنید.

برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده:

برای برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده از محلول‌های مخصوص پولیش یا پارافین استفاده کنید. پارافین می‌تواند خراش‌های روی سطح چوب را بپوشاند. این کار را سالی ۲ بار انجام دهید. باید بدانید که استفاده از محلول راحت‌تر از پارافین است؛ اما باید این کار را سالی ۳ یا ۴ بار اجام دهید.

برای برق انداختن وسایل چوبی خانه کاری که از همه راحت تر است، استفاده از اسپری‌های پولیشی حاوی سیلیکون است. ولی دقت کنید که سطح چوب لغزنده نشود یا به صورت توده روی آن جمع نشود.

استفاده از روغن برای برق انداختن لوارم چوبی

سخن پایانی درباره برق انداختن وسایل چوبی خانه

  • وسایل چوبی خاص مثل چوب خیزران، بامبو و بید نیاز به رطوبت دارند تا شکننده و فرسوده نشوند. بنابراین، هر چند وقت یک بار آب روی این وسایل اسپری کنید. دقت کنید که آب باعث خراب شدن نی بوریا می‌شود.
  • هنگام برق انداختن وسایل چوبی خانه دستکش پارچه‌ای دست کنید تا اثر انگشتانتان روی آن باقی نماند.
  • تزئینات برجسته و فرورفته روی چوب را می‌توانید با کمک چوب پنبه‌ای که روی سر یک چوب کبریت پیچیده‌اید، تمیز کنید. آن را به آب و شوینده ضعیف آغشته کنید. پنبه را در این محلول فرو ببرید و سطح چوبی را تمیز کنید. در آخر کار سطح مورد نظر را با پارچه کتانی خشک کنید.
پیشنهاد مطالعه: 4 مدل از پرفروش ترین یخچال فریزر ایرانی! را اینجا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 837

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

معماری خانه طباطبایی‌ها، شاهکاری از هنر و مهندسی ایرانی

خانه طباطبایی‌ها در کاشان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین نمونه‌های معماری سنتی ایرانی است …