با این بذر زیباترین سبزه عید را درست کنید!

0
45
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای داشتن خاص‌ترین سبزه عید و سفره‌ای متفاوت، در این مطلب با ما همراه باشید.
کاشت سبزه عید

از زمان‌های قدیم تا کنون کاشت سبزه عید برای ما ایرانیان مفهومی خاص دارد؛ به همین دلیل نسبت به درست کردن سبزه عید حساسیت داریم و مدام در جست‌و‌جو این هستیم که سبزه برای عید چی بکاریم تا علاوه بر زیبایی دوام بیشتری نیز داشته باشد؟ سبزه عید نوروز را می‌توان با انواع بذرهایی مانند گندم، عدس، ماش و … کاشت که هریک زیبایی خاصی دارند؛ اما اگر می‌خواهید  در سال جدید سفره هفت سین شما متفاوت با دیگران باشد، از بذر متفاوت برای کاشت سبزه استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید بهترین سبزه برای عید چیست، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

کاشت سبزه عید با تخم کدو

تخم کدو جزو آن دسته از بذرهایی است که دانه‌های آن لعاب ندارند به همین دلیل کاشت آن کمی سخت‌تر از بذرهای دیگر است، اما به دلیل ظاهر زیبای آن ارزش مراقبت را دارد؛ برای کاشت این سبزه به مواد زیر نیازمندید.

مواد و لوازم مورد نیاز:

  • تخمه کدو (حدود ۲۵۰ گرم  که بسته به سایز سبد متغیر است)
  • سبد (سبد گرد به قطر ۳۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر)
  • تکه ای پلاستیک شفاف
  • خاک گلخانه

کاشت سبزه عید

مراحل آموزش سبزه عید با تخم کدو

اگر تا به حال از تخم کدو برای کاشت سبزه عید استفاده نکرده‌اید، برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه لازم است تمام مراحل زیر را به درستی انجام دهید.

تخم کدوها را خیس کنید

اولین مرحله برای داشتن یک سبزه زیبا با تخم کدو، نیاز است که تخمه‌ها را ۴۸ ساعت در آب بخیسانید. توجه داشته باشید تخم کدو ظاهر سختی دارد و نیاز است تا در این مدت دو روز روی سطح تخمه‌ها را آب بگیرد تا نرم شود؛ در طول این دو روز، روزانه یک بار آب تخم کدوها را تعویض کنید.

قرار دادن تخمه‌های کدو درون کیسه نخی

بعد از اینکه تخمه‌ها کاملا خیس خوردند، برای گرفتن آب اضافه نیاز است آن‌ها را درون در یک کیسه نخی، برای دو یا سه روز قرار دهید. در این مدت سطح کیسه را با استفاده از اسپری آبیاری کنید و تخمه‌ها را زیر و رو کنید تا نور و رطوبت به صورت یکسان به همه تخمه‌ها برسد.

کاشت سبزه عید

انتخاب ظرف مناسب برای سبزه

برای جوانه زدن تخمه‌های کدو نیاز است بعد از گذراندن مراحل فوق، آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید. توجه داشته باشید که ظرف انتخابی باید متناسب با مقدار بذر شما باشد؛ چرا که تخم کدوهای جوانه زده نباید به صورت انباشته شده روی هم قرار بگیرند.

 روی سبزه تخم کدو سلفون بکشید

در این مرحله لازم است برای بذرها یک محیط شبیه به گلخانه درست کنیم، برای این منظور یک سلفون یا پلاستیک سوراخ شده را روی سبزه قرار دهید و آن را یکی دو روز اول در مکانی گرم و پر نور بگذارید و روزی ۳ بار با اسپری آبپاشی کنید. بعد از این مدت سلفون یا پلاستیک را بردارید و بدون کوچک‌ترین جابجایی تا شب ۲ بار به سبزه خود آب دهید تا کاملاً سیراب شود.

قرار دادن سبزه زیر نور آفتاب

به عبارتی می‌توان گفت این مرحله قسمت پایانی کاشت بهترین بذر سبزه عید است. در این مرحله باید سبزه را برای چند ساعت بیرون از خانه و زیر نور ملایم آفتاب بگذارید و شب‌ها دوباره سبزه را به داخل خانه بیاورید. این کار را برای چند روز ادامه دهید تا سبزه‌ها پر پشت و بزرگ شوند.

مطلب پیشنهادی:  دکوراسیون حرفه‌ای اتاق با تخت دو طبقه

کاشت سبزه عید

مراحل کاشت سبزه تخم کدو در سبد

کاشت سبزه در سبد بسیار راحت است تنها کافی است مراحل زیر را به درستی انجام دهید:

برای کاشت سبزه تخم کدو در سبد، لازم است ابتدا تمام مراحل فوق را تا انتخاب ظرف مناسب انجام دهید. تنها تفاوت آن در این مرحله است که باید سبد دلخواه خود را انتخاب کرده و به اندازه ۱۰ سانتی‌متر خاک داخل سبد بریزید و با اسپری خاک را مرطوب کنید. سپس تخم کدوهای جوانه زده را روی خاک قرار دهید. بعد از ریختن تخم کدو روی خاک، یک پلاستیک شفاف که آن را از چند ناحیه سوراخ کرده‌اید، روی سبد بگذارید. این کار موجب افزایش رطوبت و رشد سریع‌تر سبزه می‌شود. در نهایت روزی ۲ بار سبزه را با آب اسپری کنید تا کاملاً رشد کند و پر پشت شود.

کاشت سبزه تخم کدو در خزه اسفاگنوم

یکی دیگر از روش‌های رایج برای کاشت سبزه تخمه کدو، استفاده از خزه اسفاگنوم است. برای این کار باید یک ظرف مناسب که کف آن سوراخ است انتخاب کنید و داخل آن را با خزه پر کنید. سپس تخمه‌های جوانه زده را روی خزه بریزید و با اسپری آبیاری کنید. در نهایت یک نایلون روی ظرف سبزه بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. هر روز جوانه‌ها را آبیاری کنید و بعد از سبز شدن سبزه، نایلون را از روی سبزه بردارید و آن را به مکانی پر نور منتقل کنید.

کاشت سبزه عید

بهترین زمان کاشت سبزه عید با تخم کدو

برای کاشت سبزه عید با تخم کدو بهتر است که سبزه را از ۱۵ اسفند آماده کنید. معمولاً سبزه شما بعد از ۱۵ روز کاملاً سبز و زیبا می‌شود و اگر درست آبیاری شود، تا 13 فروردین با طراوت و شاداب باقی خواهد ماند.

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با تخم کدو

  • بعد از جوانه زدن تخم کدو تنها تخمه‌هایی را که جوانه زدند در خاک بکارید. تخمه‌های جوانه نزده موجب خراب شدن سبزه می‌شوند.
  • تا زمانی که یک لایه پلاستیک یا سلفون روی سبزه تخم کدو قرار دارد، به هیچ عنوان سبزه را زیر نور آفتاب قرار ندهید. این کار موجب پوسیدگی و خراب شدن سبزه می‌شود.
  • برای کاشت سبزه عید با تخم کدو تنها باید از تخم کدوی خام استفاده کنید. تخم کدوی برشته شده و نمکی به هیچ عنوان برای سبز کردن مناسب نیست.
  • برای کاشت سبزه عید با تخم کدو می‌توانید به جای خاک از خاک‌های ژله‌ای نیز استفاده کنید.
  • اگر سبزه کدو در مکانی با نور کم قرار بگیرد، سبزه شما کوچک و نازک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: از این خوراکی‌ها برای پذیرایی عید نوروز استفاده کنید!

تعداد کلمات مطلب: 968

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

گلدان بزرگ کنار سالنی،نقطه کانونی زیبایی و طبیعت در دکوراسیون خانه

گلدان بزرگ کنار سالنی به گلدانی گفته می‌شود که به طور معمول در ابعاد بزرگ‌تر از گلدان‌های …