با این خوراکی‌ها به جنگ آلودگی هوا بروید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه با صنعتی شدن شهرها و افزایش تعداد خودروها هوا بیش از پیش آلوده است. اگرچه شاید خیلی از افراد چاره‌ای بجز زندگی در این هوای آلوده، ندارند ولی می‌توان با روش‌هایی خاص، ضررهای ناشی از آن را به حداقل رساند.
خوراکی های ضد آلودگی هوا

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که آلودگی هوا سالانه باعث مرگ ۷ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. وقتی که شما در هوای آلوده نفس می‌کشید، ذرات و سایر آلاینده‌های قابل نفوذ، به ریه‌های شما نفوذ می‌کنند. نفوذ این ذرات آلوده باعث بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و مشکلات تنفسی خواهند شد. شاید با استفاده از ماسک بتوانید تا حدودی از ورود ذرات به داخل دهان و بینی خود محافظت کنید، اما استفاده از ماسک تنها راه برای مقابله با آلودگی هوا نیست. یکی دیگر از روش‌های مبارزه با آلودگی هوا مصرف خوراکی های ضد آلودگی هوا است که در این مطلب از دلتامگ به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

خوراکی های ضد آلودگی هوا

گوجه‌فرنگی

تاثیر گوجه به عنوان ضد آلودگی هوا

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان لیکوپن است که در کاهش التهاب در مجاری تنفسی تاثیر دارد. مصرف گوجه فرنگی خطر مشکلات تنفسی مانند آسم را که با هوای آلوده تشدید می‌شود را پایین می‌آورد. همچنین مقدار زیادی بتاکاروتن  نیز دارد که در سلامت ریه‌ها نقش دارد.

تخم کتان

دانه کتان حاوی دو ترکیب است که در مقابله با آلودگی هوا تاثیر دارند. اولین ماده اسیدهای چرب امگا ۳ است که با کاهش اثرات دود، از سیستم قلب و گردش خون حفاظت می‌کند. دومین ماده نیز اینکه فیتواستروژن است که با خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث کاهش علایم التهاب و آلرژیک ریه می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه خوشمزه‌ترین هویج‌ پلو

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. قاعدتا سیستم ایمنی هرچه قوی‌تر باشد بهتر می‌تواند با مواد آلاینده مبارزه کند و جلوی آسیب به بدن را بگیرد. بروکلی همچنین حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان نیز هست که باعث دفع مواد سرطان‌زا از طریق مدفوع می‌شود.

لبنیات از بهترین خوراکی های ضد آلودگی هوا

برای مبارزه با آلودگی هوا چه بخوریم

هنگامی که هوا ناسالم است مصرف لبنیات را جدی بگیرید. لبنیات سرشار از فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که با خاصیت سم‌زدایی که دارند به بدن کمک می‌کند تا با آلودگی هوا مبارزه کند. همچنین پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند و از بدن دفع کند. کلسیم و آهن نیز میزان جذب سرب را کم می‌کنند.

سیر و پیاز، بدبوهای ضد آلودگی هوا

سیر و پیاز به سلامت ریه‌های شما کمک شایانی می‌کنند. آلیسین موجود در سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و قوی در بدن عمل می‌کند و به از بین بردن عفونت‌های تنفسی که منجر به مسدود شدن ریه ‌ها می‌شود، کمک می‌کند.

تعداد کلمات مطلب: 415

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

اگر این ویژگی‌های را دارید، شما افسرده هستید

افسردگی با ویژگی‌ها و علائمی همراه است که اگر آن‌ها را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از…