چگونگی تجمیع حدود املاک

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تجمیع حدود املاک، هنگامی انجام می‌شود که چند ملک در مجاورت هم به صورت واحد قرار دارند. مالکان این زمین‌ها تصمیم می‌گیرند که سندهای خود را به یک سند واحد تبدیل کنند. این موضوع بیشتر برای زمین‌هایی که در بافت فرسوده شهری قرار دارند کاربرد دارد.
تجمیع حدود املاک

یکی از انواع حالت‌هایی که در اداره ثبت اسناد برای ملک انجام می‌شود، تجمیع حدود املاک است. به مرزبندی املاک حدود املاک می‌گویند. تجمیع نیز به معنای جمع کردن و یک‌پارچه سازی املاک است. در این هنگام مالکان با مراجعه به اداره ثبت درخواست تجمیع املاک خود را ثبت می‌نمایند. برای آگاهی کامل از این اصطلاح حقوقی در ملک تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تجمیع حدود املاک

تجمیع حدود املاک به چه معناست؟

همانگونه که گفته شد، در صورتی که بخواهیم چند ملک را که در مجاورت یکدیگر قرار دارند به یک ملک واحد تبدیل کنیم درخواست تجمیع می‌کنیم. برای آنکه تجمیع انجام شود، لازم است تمام املاک سند واحدی داشته باشند. چنانچه مالک تمام زمین‌ها یک نفر باشد یا هر قطعه زمین مالک جداگانه‌ای داشه باشد، در صورتی که درخواست تجمیع شود، سند های قبل باطل شده و به یک سند واحد تبدیل می‌‎شود. چنانچه اداره ثبت اسناد با درخواست تجمیع موافقت نکند درخواست تجمیع انجام نمی‌شود.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«5 نکته طلایی برای فروش سریع ملک» را در دلتامگ دنبال کنید.

تجمیع حدود املاک

شرایط تجمیع حدود املاک برای مالک

از شرایطی که لازم است تا تجمیع املاک انجام شود آن است که املاک باید در مجاورت یکدیگر قرار گرفته باشند. صاحب ملک با مراجعه به اداره ثبت در صورتی که تمام شرایط لازم برای تجمیع را داشته باشد به درخواست او موافقت می‌کنند. در صورتی که یکی از شرایط لازم را نداشته باشد درخواست او رد می‌شود. این شرایط عبارتند از:

  1. باید تمام زمین ‌ها سند مالکیت داشته باشند. در غیر این صورت مالک ابتدا باید برای هر قطعه از زمین سند ثبتی صادر کند.
  2. تمام مشخصات ملک باید به طور کامل در سند ذکر شود.
  3. املاک مورد نظر در رهن بانک نباشد، چرا که ممکن است آن قطعه زمین از مالکیت فرد خارج شود. در این صورت تجمیع امکان‌پذیر نیست.
  4. در تجمیع رعایت حق ارتفاع سایر مالکان از اهمیت بالایی برخوردار است.
  5. همه املاک باید از یک کاربری واحد برخوردار باشند. برای مثال باید کاربری همه آن‌ها تجاری یا مسکونی باشد
مطلب پیشنهادی:  خانه را رهن کنیم بهتر است یا اجاره؟

تجمیع حدود املاک

شرایط تجمیع املاک برای مالکان

برای تجمیع چند زمین که هریک مالک جداگانه‌ای دارند تمام موارد فوق باید رعایت شود. اما آنچه که در تجمیع اینگونه املاک اهمیت بسیاری دارد، موضوع سهم مشاع است. همه قطعات مورد تجمیع سهم مشاع هر مالک باید برابر باشد به این معنی که مالک یک قطعه زمین سهم مشاع در سایر املاک دیگر را به صورت برابر داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «نحوه صدور سند مالکیت المثنی» را مطالعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 427

اپلیکیشن مجله دلتا

2 دیدگاه

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«چگونگی تجمیع حدود املاک» را در دلتامگ دنبال […]

    پاسخ

  2. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«چگونگی تجمیع حدود املاک» را در دلتامگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403

شرایط جدید دریافت وام ودیعه مسکن برای سال 1403 از جمله موضوعاتی است که افراد علاقه دارند ا…