همه چیز درباره سهم‌الشرکه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش از عقد قرارداد مشارکت در ساخت بهتر است ارزش واقعی زمین توسط افراد خبره برآورد شود و تمام بررسی‌های لازم برای مشارکت به انجام برسد تا سهم‌الشرکه هر یک از طرفین به درستی مشخص گردد.
همه چیز درباره سهم‌الشرکه

گاهی ممکن است طرفین معامله در قراردادهای مشارکت در ساخت، دچار مشکلاتی شوند. البته که این مشکلات در صورتی بروز پیدا خواهد کرد که طرفین، از مناسبات معامله مسکن و ریزه کاری‌های آن اطلاعی نداشته باشند. سهم‌الشرکه، قدرالسهم و دیگر اصطلاحات قراردادهای مسکن، شاید ظاهر پیچیده و سختی داشته باشند، اما محاسبه و درک آن‌ها کار سختی نیست. با دلتا مگ همراه باشید تا یکی از این اصطلاحات مهم را برای شما شرح دهیم.

سهم‌الشرکه و نحوه محاسبه آن

سهم‌الشرکه و نحوه محاسبه آن

برای محاسبه‌ سهم‌الشرکه باید مراحل زیر طی شود: 

  • قیمت هر متر زمین در زمان عقد قرارداد محاسبه و در نهایت ارزش فعلی زمین مالک به عنوان آورده‌ او در نظر گرفته می‌شود.
  • هزینه‌ مربوط به ساخت و ساز با مصالح ساختمانی مورد نظر سازنده محاسبه شود. بهتر است در این مرحله‌ از کارشناسان مجرب کمک گرفته شود و صرفا به تخمین شخص سازنده اکتفا نشود.
  • سهم‌الشرکه هر کدام از طرفین قرارداد از تقسیم مبلغ آورده بر کل ارزش سرمایه‌گذاری تعیین و به صورت درصد در قرارداد مشخص می‌شود. پس از اتمام پروژه، طرفین قرارداد به نسبت سهم‌الشرکه خود از پروژه سهم برمی‌دارند.

سهم‌الشرکه و نحوه محاسبه آن

نکات مربوط به محاسبه‌ سهم‌الشرکه 

  • اختلاف بر سر تعیین میزان سهم‌الشرکه

بهتر است بررسی‌های لازم از نظر محاسبه‌ ارزش زمین یا هزینه‌ ساخت و ساز را پیش از عقد قرارداد انجام دهید تا بعدها دچار مشکل و دردسر نشوید. ممکن است بعد از عقد قرارداد متوجه شوید ارزش زمین را کمتر از میزان واقعی‌اش محاسبه کرده‌اید یا هزینه‌ ساخت و ساز خیلی بیشتر از مقدار قابل انتظار پیش‌بینی شده است. این موضوع روی سهم‌‎الشرکه‌ شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

  • عدم اعتماد به قراردادهای خام و از پیش آماده شده‌
مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی تنظیم سند برای طفل صغیر

قرارداد هر پروژه‌ مشارکت در ساخت، با توجه به شرایط آن پروژه، متفاوت از پروژه‌ای دیگر است. حتما پای امضای قراردادی بروید که مشخصا برای ملک شما تنظیم شده است.

  • تمامی وظایف طرفین در متن قرارداد مشخص شود

برای پیشگیری از بروز اختلاف در آینده، ساده‌ترین موارد نیز باید در متن قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال هزینه‌ بدهی‌های پیشین ساختمان بر گردن مالک است

مطالعه بیشتر: مطلب «سلب حق کسب از مستاجر و شرایط آن» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 351

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

دریافت وام ازدواج برای دومین بار ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد ازما می‌پرسند پیرامون دریافت وام ازدواج است …