مراحل سند زدن ملک و آگاهی از قوانین و نکات آن، موضوعی است که بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی با این مراحل، تا انتهای مطلب با دلتامگ همراه باشید.
مراحل سند زدن ملک
در ادامه مراحل سند زدن ملک را برایتان آوردهایم.
- توافق از جمله مراحل سند زدن ملک
مهمترین و ابتداییترین مرحله برای سندزدن یک ملک، توافق اولیه بین خریدار و فروشنده است. این توافق در واقع نوشتهای کتبی است که در اصطلاح به آن قولنامه میگویند. در واقع در قولنامه، صحبتهای طرفین مکتوب شده و رضایت طرفین اعلام میشود. این برگه در نهایت به امضای فروشنده و خریدار میرسد.
- دریافت کد رهگیری
مدتی است که شاهد فروش خانه به چند نفر هستیم. این روش کلاهبرداری بسیار رواج پیدا کرده است. برای پیشگیری از این اتفاق، فروشنده و خریدار باید به بنگاههای معامله املاک مجاز بروند تا مبایعهنامه خود را در سیستم نرمافزاری جامع به ثبت برسانند.
پس از ثبت مشخصات کامل فروشنده و خریدار و ملک در سیستم سراسری، یک کد رهگیری صادر خواهد شد. حال اگر فروشندهای ملک مربوطه را به چند نفر فروخته باشد، سیستم خطا داده و اعلام میکند که برای ملک موردنظر قبلاً کد رهگیری صادر شده است. بنابراین یکی از مهمترین مراحل سند زدن ملک دریافت کدرهگیری است.
- مراجعه فروشنده به یکی از دفاتر اسناد رسمی از دیگر مراحل سند زدن ملک
در این مرحله نیازی به حضور خریدار نخواهد بود. فروشنده با دردستداشتن شناسنامه و اصل سند به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه میکند. دفتر اسناد لیست مدارک موردنیاز برای تشکیل پرونده را در اختیار فروشنده میگذارد.
فروشنده موظف است تمامی اسناد لازم و موردنیاز دفترخانه را تهیه کرده و در اولین فرصت آنها را به همان دفترخانه ارائه دهد.
نکاتی که در تنظیم مبایعهنامه باید رعایت کنید:
- در قرارداد خود حتماً زمانی را برای پشیمانی تعیین کنید. برای مثال بنویسید که هر یک از فروشنده یا خریدار حق دارد تا ۴۸ ساعت بعد از انعقاد قرارداد، پشیمان شده که در این حالت اگر شما تا ۴۸ ساعت بعد از انعقاد قرارداد منصرف شدید؛ بتوانید بدون اینکه عواقبی در انتظارتان باشد پشیمانی خود را اعلام کنید.
- پیشنهاد ما به شما آن است که در قرارداد مبلغی را بهعنوان خسارت پشیمانی تعیین کنید. بهعنوانمثال بنویسید که در صورت پشیمانی تا ۴۸ ساعت، فرد منصرف شده، موظف است مبلغی را بهطرف مقابل بپردازد که در این صورت اگر از انعقاد قرارداد منصرف شدید میتوانید با پرداخت آن مبلغ، از ادامه فرایند خرید انصراف دهید.
- حتماً مواردی را که شما یا فروشنده در آن مورد امکان فسخ خواهید داشت را نیز تعیین کنید. البته لازم به ذکر است که بهموجب قانون در مواردی هر یک از طرفین اجازه فسخ قرارداد را خواهند داشت که به آن خیار یا همان اختیار فسخ معاملات گفته میشود.
- ممکن است ملکی که قصد خرید آن را دارید دارای وسایلی باشد که روی آن ملک است؛ مثلاً شوفاژ یا کابینت. بهتر است در مبایعهنامه تنظیم شده بین خود و فروشنده به توصیف هر یک از این موارد بهصورت دقیق بپردازید.
- بعد از تنظیم مبایعهنامه لازم است آن را به امضای حداقل دو شاهد برسانید.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده نقلوانتقال و سندزدن ملک
- اصل و تصویر سند مالکیت
- اصل و تصویر بنچاق
- تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
- اصل و تصویر وکالتنامه
- اصل و تصویر پایان کار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمینهای دارای بنا و زمینهای بدون بنا)
- صورتمجلس تفکیکی در مورد آپارتمان
- اصل و تصویر حصروراثت
- اصل و تصویر فرم مالیاتبرارث