پیش‌بینی افزایش معاملات مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی کرد که به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار می‌رود مقداری قدرت مالی خریداران واقعی مسکن افزایش یابد.
قدرت مالی خریداران واقعی مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، سعید لطفی به افزایش هزینه ساخت و عدم توانایی خرید خانه توسط مردم اشاره کرد و گفت: افزایش حدود ۵۰ درصدی دستمزد، قیمت تمام شده مسکن را بالا می‌برد و قدرت مالی خریداران واقعی مسکن نیز امکان خرید مسکن را نمی‌دهد.

او با تاکید بر اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان، بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد، اظهار داشت: دو عامل در سال گذشته باعث ثبات قیمت مسکن شده بود که یکی فضای احیای برجام و دیگری افت توان خریداران بود.

لطفی بر این باور است که طولانی شدن روند مذاکرات تا حدودی انتظارات کاهشی را کمرنگ کرده و احتمالا در سال جاری با رشد نسبی معاملات مسکن مواجه شویم.

سعید لطفی با اشاره به اینکه پروژه نهضت ملی مسکن، فضای بازار را تا حدودی آرام خواهد کرد، گفت: بنابراین در سال جاری با یک عامل محرک و یک عامل بازدارنده در معاملات مسکن مواجهیم.

قدرت مالی خریداران واقعی مسکن

این کارشناس بازار مسکن به رکود بازار مسکن در سال گذشته اشاره داشت و افزود: هرچند در اسفندماه که به طور سنتی بازار رونق می‌گیرد، رشد تعداد معاملات را شاهد بودیم اما به طور کلی در سال گذشته معاملات با افت مواجه شد.

لطفی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ در شهر تهران حدود ۷۷ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن به امضا رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد.

مطلب پیشنهادی:  افزایش عمر مفید ساختمان‌ها به ۵۰ سال

این کارشناس بازار مسکن می‌افزاید: ممکن است در سال جاری مقداری معاملات افزایش پیدا کند و بر روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما حتما این رشد زیر نرخ تورم خواهد بود.

طبق گفته او دو عامل قوی در سال گذشته به آرامش بازار مسکن  منجر شد و افزود: یکی بحث کاهش توان خریدار بود و موضوع دیگر به فضای ایجاد شده برای احیای برجام مربوط می‌شد. در نتیجه معاملات کاهش یافت.

این کارشناس بازار مسکن در پایان گفته خود عنوان کرد: به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار داریم مقداری قدرت مالی خریداران واقعی مسکن افزایش یابد و تحلیل من این است که به تدریج شاهد افزایش معاملات خواهیم بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «پیشنهاد 700 میلیونی تسهیلات خرید مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 364

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …