آیا بازسازی ساختمان نیاز به اخذ مجوز دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که تعمیرات و بازسازی ساختمان شما جزئی است، نیاز به دریافت مجوز ندارید.
آیا برای بازسازی ساختمان، اخذ مجوز الزامی است؟

برای ساخت و ساز قبل از هر کاری، دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری لازم است. در صورتی که این پروانه اخذ نشود، امکان ساخت و ساز وجود ندارد و اگر هم انجام شود، غیرقانونی است. حال آیا بازسازی ساختمان هم نیاز به دریافت مجوز دارد؟

با دلتا مگ همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان

افراد قبل از هر گونه اقدام و فعالیت ساختمانی اعم از احداث بنا، تعمیرات، مرمت بنا و… باید از شهرداری مجوز دریافت کنند. حال در صورت عدم دریافت مجوز و انجام کارهای ذیل، شهرداری برای شما جریمه‌ای در نظر می‌گیرد:

  1. تغییر کاربری غیر مجاز
  2. تراکم اضافی
  3. احداث بنا بدون پروانه
  4. عدم رعایت اصول فنی،بهداشتی و شهرسازی
  5. تجاوز به معابر

مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان

فعالیت‌هایی که نیاز به اخذ مجوز ندارند!

در صورتی که خواهان انجام هر یک از فعالیت‌های بالا هستید، باید مجوز دریافت کنید، در غیر این صورت جریمه می‌شوید. اما یک‌سری فعالیت‌ها نیاز به اخذ مجوز ندارند. این فعالیت‌ها شامل:

  • رنگ ‌آمیزی
  • تعمیرات استخر
  • نماکاری دیوارها
  • لوله کشی آب، فاضلاب و گاز
  • تعویض کردن درب و پنجره
  • مرمت کردن بام
  • نصب شوفاژ

فعالیت‌هایی که نیاز به اخذ مجوز ندارند!

مراحل صدور مجوز تعمیرات

  1. تکمیل فرم مجوز تعمیرات و تشکیل پرونده
  2. اصل و کپی سند مالکیت، کپی بنچاق، کپی سند سرقفلی در صورت سر قفلی‌دار بودن متقاضی
  3. کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک یا سر قفل‌دار
  4. جوابیه بیمه، جوابیه آتش‌نشانی
  5. تکمیل فرم مجوز تعمیرات توسط کارشناس و تائید توسط مسئول واحد فنی و مجوز سازمان میراث فرهنگی در صورت واقع‌شدن ملک در محدوده بافت فرسوده

تحویل این مدارک برای تعمیرات جزئی است. در صورتی که تعمیرات، اساسی و کلی‌تر باشد علاوه‌بر مدارک فوق باید فرم تعهد کارفرما و گواهی استحکام بنا نیز تحویل داده شود.

مطلب پیشنهادی:  با ویژگی‌ های ازدواج موقت آشنا شوید

مراحل صدور مجوز تعمیرات

صدور پروانه تعمیرات و مراحل آن

1.دریافت فرم درخواست تعمیرات

2. صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازی

3. ثبت دستور در دبیرخانه

4. مراجعه مالک به بایگانی جهت تایید واحد بایگانی

5. اخذ نوبت بازدید از قسمت بازدید( اطلاعات)

6. حضور در ساعت ۷ صبح روز بازدید در واحد شهرسازی منطقه و تعیین ساعت بازدید توسط مامور فنی منطقه و حضور مالک یا نماینده مالک در محل مورد بازدید

7. گزارش مامور بازدید بر ظهر فرم درخواست

صدور پروانه تعمیرات و مراحل آن

8. بررسی گزارش توسط مسئول شهرسازی و در صورت بلامانع بودن از کلیه جهات کاربری، گذربندی و…

9. کنترل عوارض( مراجعه مالک به دفتر مسئول شهرسازی)

10. کنترل عوارض توسط محاسب در مراجعه مالک به واحد محاسبات پس از تائید توسط محاسب، مراجعه مجدد به رئیس شهرسازی

11. صدور دستور مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی

12. مراجعه به قسمت تشکیل پرونده و تهیه پیش‌نویس پروانه تعمیرات و تایپ آن

13. امضاء محاسب، مسئول شهرسازی، معاون مالی و اداری

14. صدور پروانه تعمیرات (مهر و شماره) توسط واحد دبیرخانه

15. ارجاع پرونده به بایگانی توسط مالک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «مراحل صدور جواز ساختمان کدام است؟» از دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 468

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

ارث بردن زن بعد از طلاق از جمله استثنائاتی است که در قانون بیان شده و ما در این مطلب از مج…