به گزارش دلتا مگ به نقل از خبر آنلاین، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ تا مردادماه همان سال با شکایت وزارت صمت و ابلاغ قوه قضاییه قیمتها از آگهیهای پلتفرمهای آنلاین حوزه مسکن حذف شدند.
اردیبهشت تا دی سال ۱۳۹۹ نیز، دوباره تصمیم گرفته شد تا برای کنترل بازار خودرو، قیمتها از روی پلتفرمهای خرید و فروش حذف شود. کاری که در همان تجربه نخستین خود هم بینتیجه باقی مانده بود. این تصمیم غیرکارشناسانه بر آن اساس گرفته شد که درج قیمت در این سایتها، هیجان کاذب ایجاد میکند و فروشنده میتواند بدون هیچ دلیل و منطقی هر قیمتی که خواست را روی خودرو خود بگذارد. همین قیمتگذاری دلبخواهی هم عطش برای افزایش قیمت را در دیگران بیشتر میکند و هم از طرفی بهمریختگی بازار را در پی دارد.
تصمیماتی که یک شبه گرفته میشود!
با همین تصمیم یک شبه که وزارت صمت آن را گرفت و ابلاغ کرد، پلتفرمها مجبور به حذف قیمتها شدند اما در عمل اتفاق ویژهای نیفتاد. در فاصلهای که قیمتها حذف شدند باز هم شیب صعودی افزایش قیمت ادامه داشت. اما از آنجایی که مهمترین ویژگی پلتفرمهای خرید و فروش، داشتن قیمت است، این کار به ضرر آنها تمام شد.
درج قیمت راه را برای خریداران کوتاهتر میکند و همین دلیلی است که باعث میشود از پلتفرمهای خرید و فروش استقبال شود. واقعیت این است که اگر قیمتها به راحتی در دسترس کاربر نباشد، از محبوبیت پلتفرم کم خواهد شد و بازدیدکنندگان کمتری خواهند داشت.
کارشناسان بازار معتقدند عدم وجود قیمت در آگهی، تماسهای متصل شده به آگهیگذار را تا دو برابر افزایش میدهد. افزایشی که نه تنها کمک به بهبود بازار نمیکندکه به سردرگمی بیشتر متعاملین میانجامد. در واقع، با سرپوش گذاشتن بر روی قیمت در آگهی و حذف آن، نمیتوان بازار را کنترل کرد..
مطالعه بیشتر: مطلب «11 میلیون نفر در معرض «خطر» زندگی میکنند» را در دلتا مگ بخوانید.