طبق قانون ثبت، سندی از طرف دولت اعتبار دارد که در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد و همین امر اهمیت سند رسمی را نشان میدهد. با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا با سند تکبرگ، بیشتر آشنا شوید.
بطور کلی سند، در سه شکل وجود دارد:
1. دفترچهای و منگولهدار که برای املاک صادر میشد ولی امنیت آن بسیار پایین بود.
2. سند مشاعی که در برگ A3 تنظیم میشود.
3. سند تکبرگ
همهچیز درباره سند تکبرگ
سند تکبرگ بهدلیل داشتن هولوگرام، قابلیت جعل ندارد و در صورت ایجاد هر مشکلی میتوان آن را پیگیری کرد. اما اسناد دفترچهای و منگولهدار بهدلیل ضعف امنیتی، عدم درج نشانی، آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک و غیره باعث سوءاستفاده برخی میشد و مشکلاتی را بوجود میآورد. درنتیجه چاپ این اسناد و استفاده از آن افزایش یافت.
برای معامله مسکن به این سند احتیاج پیدا خواهید کرد. پس قبل از معامله، سند فعلی را تغییر داده و بجای یک سند دفترچهای، سند تکبرگ دریافت کنید.
مزیتهای سند تکبرگ
رسمیبودن، صدور بهشکل سیستمی و مکانیزه، پایین بودن احتمال جعل سند و غیره از مزایای این سند است.
روی سند تکبرگ چه اطلاعاتی ذکر میشود:
- نقشه محل وقوع ملک و کروکی آن
- شمارههای دفتر الکترونیکی
- سمت و طبقه
- امکانات اختصاصی و مشاعی
- اطلاعات مالک
- نوع کاربری
- سال ساخت
- وضعیت خاص
- شماره قطعه
- مساحت ملک
چگونه سند تکبرگ دریافت کنیم؟
درصورتیکه سند دفترچهای یا منگولهدار دارید، برای تعویض آن میتوانید به اداره ثبت املاک ناحیه خود مراجعه کنید. اگر هم ملک جدیدی خریده و قصد بهنام زدن و تبدیل آن به سند تکبرگی را دارید، ابتدا به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و سپس مراحل زیر را طی کنید:
1. استعلام سند قدیمی
این فرایند معمولا دو روز زمان میبرد و تمام مراحل آن بهصورت سیستمی و مکانیزه است. هدف از استعلام سند قدیمی بررسی آزادبودن سند مربوطه و بررسی و مشخصشدن فروش ملک یا زمین میباشد.
2. تسویه عوارض و مالیات شهرداری
یکی از مدارکی که تسویهشدن بدهیها را ثابت میکند، گواهی پایانکار شهرداری است. از مدارک دیگری که تسویهحساب را اثبات میکند، نامهای از سازمان نوسازی است که کاربری ملک را مشخص میکند.
3. انتقال سند و ثبت در اداره ثبت املاک
پس از جمعآوری استعلامها و گواهیها، باید همراه با طرف دیگر معامله بههمراه سند قدیمی و مدارک موردنیاز، به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید. دفتر ثبت اسناد، خلاصه نقل و انتقال انجام شده را به اداره ثبت املاک ناحیه ارسال میکند.
سپس برای درخواست سند تک برگ، به اداره ثبت ناحیه خودتان مراجعه نمایید.
4. تحویل سند مالکیت قبلی
در نهایت برای تبدیل اسناد دفترچهای به اسناد تکبرگ، باید اصل سند مالکیت قبلی را به اداره ثبت املاک ارائه کنید. اگر سند منگولهدار شما به هردلیل، دیگر در دسترس شما نبود، باید قبل از اقدام برای دریافت سند تکبرگ، درخواست المثنی را پیگیری کنید.
5. آماده کردن مدارک و پرداخت هزینه صدور
مدارکی که باید به دفتر ثبت املاک تحویل دهید، شامل:
- مدارک هویتی طرفین معامله
- برگه خلاصه معامله
- درخواست خریدار
- اصل سند منگولهدار قدیمی
- قبض تلفن ملک
- کروکی ملک
- کدپستی
- نشانی دقیق ملک و فیش پرداخت بدهیها
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «روشهای پیشگیری از جعل سند ملکی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.