به گزارش دلتا مگ به نقل از فارس نیوز، چندی پیش پیامکی با اطلاعات ناقص و بدون پشتوانه وزارت راه و شهرسازی در سامانه ملی املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی رسید که موجب شد تا عدهای از مردم دچار تشویش و نگرانی شوند.
از سوی دیگر سازمان مالیاتی اعلام کرد که در راستای اطلاعات ارسال شده توسط وزارت راه و شهرسازی، اقدام به ارسال پیامک نموده است. این پیامک واکنش کاربران و گروهی از شهروندان را به همراه داشت.
اما همین اینک سازمان امور مالیاتی تاکید دارد که این سازمان دخل و تصرفی در اطلاعات واصله از سوی وزارت راه نداشته و صرفا برمبنای آن عمل کرده است. به گفته صاحبنظران مربوطه، مسئولان باید بدانند که برای اجرای قانون بایستی اطلاعات صحیح و منطبق با بانکهای اطلاعاتی متعدد وجود داشته باشد. بایستی از عجله و ایجاد دردسر برای عموم مردم پرهیز کرد.
در توضیحاتی سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان موظف بوده تا پایان دیماه سال 1400 نسبت به اعلام مالیات متعلق به مالکین واحدهای خالی اقدام کند. از سوی دیگر این مالکان تنها یک ماه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
سرپرست شناسایی خانههای خالی وزارت راه است
اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان کشور، ملاک احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانهخالی در شهرهای بالاتر از یکصدهزار نفر جمعیت است. وصول مالیات خانههای خالی براساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی و بر مبنای اظهار مالکین در سامانه املاک و اسکان بوده است. صحتسنجی اطلاعات ثبت و اظهار شده در سامانه مورد اشاره، خارج از حوزه وظایف این سازمان میباشد.
بنابراین، فقط برای آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که اطلاعات آنها از طریق وزارت راه و شهرسازی جمعآوری شده، پیامک ارسال شده است. این اطلاعرسانی از طریق پیامک و در خصوص تکالیف قانونی برای وصول مالیات انجام شده است. به طور یقین اعلام تکالیف قانونی در راستای آگاهی و اطلاعرسانی بیشتر هموطنان عزیز بوده است.
این سازمان اعلام کرد که مالکان محترم با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (my.tax.gov.ir) میتوانند نسبت به صدور قبض اقدام نمایند. در صورت مغایرت یا نیاز به تجدیدنظر و اصلاح، عدم پذیرش نسبت به مالیات مطالبه شده، میتوانند درخواست خود را ثبت کنند.
پیشنهاد مطالعه: مطلب «پیشبینی وضعیت آینده بازار مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.