با وجه التزام و نقش آن در قرارداد آشنا شوید!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وجه التزام خسارت دیرکرد در اجرای قرارداد است و به لحاظ اصطلاحی، نوعی شرط ضمن عقد است که جهت ضمانت اجرا، در قراردادها گنجانده می‌شود.
وجه التزام

همه چیز درباره وجه التزام

وجه التزام به این معناست که وقتی دو نفر با یکدیگر قراردادی می‌بندند، آن قرارداد لازم‌الاجرا بوده و دو طرف موظف به اجرای آن هستند. اما اگر به هر دلیل یکی از طرفین قرارداد در موعد مشخص به قرارداد خود عمل نکند، باید مبلغی را به عنوان خسارت به طرف مقابل پرداخت کند.

مبلغ این وجه معمولا به صورت روزانه تعیین می‌شود. یعنی طرفین توافق می‌کنند که اگر یکی از آن‌ها به تعهد خود عمل نکرد، بابت هر روزی که تعهد خود را انجام نداده، باید مبلغی را به طرف دیگر بپردازد. با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا با وجه التزام در قرارداد و نکات دیگر آن آشنا شوید.

وجه ‌التزام در قرارداد چگونه تعیین می‌شود؟

نحوه تعیین وجه التزام در قرارداد به یکی از روش‌های ذیل می‌باشد:

1. در قولنامه ذکر می‌شود در صورتی که فروشنده یا خریدار از اجرای مفاد تعهد خویش امتناع کند، مبلغی را باید به طرف مقابل بپردازد. در این صورت اگر فروشنده به تعهد خود عمل نکند، خریدار می‌تواند با احراز عدم اجرای تعهد، آن را مطالبه کند.

2. به صورت جامع‌‌تر، طرفین توافق می‌کنند که در تاریخ مشخصی در دفترخانه حضور یابند و سند رسمی تنظیم کنند و در صورت عدم حضور هر یک در دفترخانه، طرف دیگر مکلف است مبلغی به طرف دیگر بپردازد و تعهد خویش را نیز انجام دهد. در این حالت با احراز عدم حضور، متعهد باید آن را بپردازد و تعهد را نیز انجام دهد.

وجه التزام

به این نکات در دریافت وجه التزام توجه کنید!

اگر شما تعهدات خودتان را بطور کامل انجام داده‌ باشید، در این‌صورت می‌توانید وجه التزام را مطالبه کنید. به‌علاوه قاضی، امکان تغییر میزان وجه مندرج شده در قرارداد را ندارد. البته درصورتی‌که شکایت بابت دریافت خسارت باشد، به علت تفاوت آن با خسارت تاخیر تادیه، قاضی می تواند در میزان خسارت دریافتی دخالت کند.

مطلب پیشنهادی:  کارت مصالح ساختمانی، یک پروژه شکست خورده است

در چه قراردادهایی می‌توان وجه التزام را شرط کرد؟

در تمام عقود مالی استفاده می‌شود اما کاربرد بیشتر آن، در عقود تملیکی است. یعنی قراردادهایی مانند قرارداد خرید و فروش که طبق آن، مالی از مالکیت یک نفر طبق قرارداد، خارج می شود و به مالکیت فرد دیگری در می آید.

قرارداد

وجه التزام در قانون مدنی

دو ماده قانونی بسیار مهم شامل :

  • ماده ۲۳۰ قانون مدنی: اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلّف، متخلّف مبلغی به عنوان خسارت تأدیه نماید، حاکم نمی تواند او را به بیشتر یا کمتر از آن چه ملزم شده است محکوم نماید.
  • ماده ۳۹ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی: هرگاه در سند برای تأخیر انجام تعهّد، وجه التزام معین شده باشد، مطالبه آن مانع مطالبه اجرای تعهّد نمی‌باشد، ولی اگر برای عدم انجام تعهّد مقرر شده باشد متعهدله فقط می‌تواند یکی از آن دو را مطالبه کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را بدانیم» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 480

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …