رشد 4 درصدی قیمت بازار اجاره در بهمن‌ماه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار اجاره در بهمن ماه مسیری متفاوت را در مقایسه با قیمت مسکن طی کرد؛ به طوری که نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها در شهر تهران حدود ۴.۷ درصد نسبت به دی ماه افزایش یافت.
جلسه سامان‌دهی بازار اجاره مسکن روز گذشته به ریاست معاون اول

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بررسی‌های غیررسمی، کاهش ۲.۵ درصدی قیمت پیشنهادی هر متر مربع آگهی‌های ملکی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. نرخ‌های پیشنهادی از متوسط ۵۱.۷ میلیون تومان در دی ماه سال جاری به ۵۰.۳ میلیون تومان در بهمن ماه رسیده است؛ هرچند قیمت‌های قطعی رشد ۱.۲ درصد را نشان می‌دهد.

قیمت‌های قطعی بر اساس وزن‌دهی به معاملات انجام شده در بهمن ماه ۱۴۰۰ به متوسط ۳۴.۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که در مقایسه با نرخ ۳۳.۷ میلیون تومان ماه قبل افزایش ۱.۲ درصد داشته است.

این نوسان کوچک می‌تواند وضعیت طبیعی بازار باشد و نگرانی خاصی بابت ایجاد تورم در بازار املاک وجود ندارد؛ چرا که با توجه به تورم ماهیانه ۲.۱ درصد عمومی، نرخ رشد قیمت مسکن حدود یک درصد پایین‌تر از تورم عمومی است که کاهش ۱ درصدی قیمت واقعی مسکن را نشان می‌دهد.

نرخ های پیشنهادی اجاره بها

بازار اجاره در بهمن ماه مسیری متفاوت را در مقایسه با  قیمت مسکن طی کرد؛ به طوری که نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها در شهر تهران حدود ۴.۷ درصد نسبت به دی ماه افزایش یافت و از سوی دیگر مطابق گزارش بهمن ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران، تورم ماهیانه اجاره در کل کشور ۰.۷ درصد بوده است.

مطلب پیشنهادی:  جزئیات و شرایط گرفتن زمین دولتی

بازار به جهت تمایل برای فروش نیز با افت مواجه شد؛ به طوری که تعداد آگهی‌های ملکی بهمن ماه نسبت به دی ماه ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بازدید از آگهی‌ها که به نوعی تمایل برای خرید را به تصویر می‌کشد ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

داده‌های مذکور از یک طرف گویای ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن و از طرف دیگر مقاومت در برابر کاهش قیمت است. عقب‌نشینی طرف عرضه، رشد ناچیز نرخ‌های قطعی و نزدیک شدن قیمت‌های پیشنهادی با قیمت معاملات که نشان‌دهنده تخلیه تدریجی حباب بازار ملک است وضعیت ثبات نسبی را نشان می‌دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «اختلاف‌ها بر سر قیمت مسکن حمایتی بالا گرفت» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 322

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی

جلوگیری از تخریب بنا و کاهش جریمه در تخلفات ساختمانی درخصوص املاک واقع در حوزه شهر و حریم …