اگر هنگام کار کردن احساس افسردگی میکنید، شما تنها نیستید. ناراحتی، اضطراب، از دست دادن انگیزه، مشکل در تمرکز، گریههای غیرقابل کنترل و کسلی تنها بخشی از علائم افسردگی شغلی است. تفاوتی ندارد که شغل شما چیست! کارمند بانک هستید یا معلم! خریدوفروش خانه میکنید یا مغازه دارید! مشغول به هرکاری که باشید، امکان دارد در دام افسردگی شغلی بیفتید. میزان شیوع افسردگی شغلی به حدی بالاست که انجمن سلامتی آمریکا آن را جزو 3 مشکل اصلی در محل کار و فعالیت حرفهای معرفی کرده است.
افسردگی شغلی چیست؟
روانپزشکان گزارش دادهاند هر شغلی، یک عامل بالقوه برای افسرده شدن است و هرچه میزان استرس در شغل بالاتر باشد، احتمال افسرده شدن فرد هم به همان میزان بالا میرود. افسردگی شغلی شرایط پیچیدهای است که افکار، احساسها و رفتارهای متنوعی را در بر میگیرد و درنهایت باعث کاهش عملکرد فرد در محیط کار و بازدهی پایین او میشود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که از کجا باید بفهمیم که افسردگی شغلی داریم یا نه در ادامه این مطلب با دلتامگ همراه باشید.
از کجا بفهمیم افسردگی شغلی داریم؟
افسردگی شغلی یکسری علائم مشابه افسردگی عمومی دارد، با این تفاوت که بیشتر علائم آن بر جنبههای تخصصی و حرفهای متمرکز است. برای اینکه متوجه شوید افسردگی شغلی دارید یا نه به این چند سوال درباره خود پاسخ دهید:
- آیا زمانهایی که از محیط کار دور هستید، اگر به مسائل کاری فکر کنید، استرس میگیرید و مضطرب میشوید؟
- آیا برای انجام کارها در محیط کاری، کم انرژی هستید و انگیزه ندارید؟
- احساس کلی شما نسبت به شغلتان چیست؟ از آن راضی هستید یا برایتان کسلکننده است؟
- در طول روز، در محیط کار، احساس ناراحتی میکنید و خلقوخوی پایینی دارید؟
- آیا وظایفی که قبلا برای شما لذتبخش بودهاند، جذابیتشان را از دست دادهاند؟
- آیا در محل کار احساس ناامیدی و بیارزشی میکنید؟
- آیا در مسئولیتهایی که دارید دچار خطا و اشتباه میشوید؟
- ارتباط شما با همکاران چه تغییری کرده است؟ از معاشرت با آنها لذت میبرید یا خیر؟
- آیا در انجام وظایف و مسئولیتها، به خود اعتماد ندارید؟
پاسخ صادقانه به سوالهای بالا به شما کمک میکند تا متوجه شوید شغلی که به آن مشغول هستید مناسب شما است یا باید برای تغییر آن فکری کنید! افرادی که به صورت تمام وقت کار میکنند، میانگین روزانه 8-8/5 ساعت از زمان خود را به کار کردن اختصاص میدهند، چیزی نزدیک به یکسوم روز. در واقع ما یکسوم از عمر خود را مشغول کار کردن هستیم، بنابراین مهم است به کاری مشغول باشیم که علاوه بر کسب درآمد و رفع نیازهای مادی، نیازهای روانی ما را هم پاسخ دهد.
چه عواملی باعث میشوند به این مشکل دچار شویم؟
هیچ دو انسانی تجربههای مشابه ندارند، به همین خاطر عوامل مختلفی در به وجود آمدن افسردگی شغلی تاثیر دارند. در ادامه چند عامل مختلف را با هم بررسی میکنیم که امکان دارد باعث شکلگیری افسردگی شغلی در شما شوند:
- اینکه احساس کنید هیچ کنترلی بر مسائل کاری خود ندارید.
- اینکه احساس کنید شغل شما خطرناک است.
- اینکه بیش از حد کار کنید یا کمتر از آنچه شایسته تواناییهای شماست، درآمد داشته باشید.
- اینکه در محیط کار تبعیض را احساس کنید.
- اینکه در ساعات غیرمتعارف کار کنید.
- اینکه تعادل بین شغل حرفهای و زندگی شخصیتان وجود نداشته باشد.
- اینکه کارهایی را انجام دهید که با ارزشهای شخصی شما هماهنگ نباشد.
- اینکه کاری را انجام دهید که متناسب با اهدافتان نباشد.
نتیجهگیری: افسردگی با تاثیری که روی مغز میگذارد، میتواند باعث ناامیدی در شما شود و کاری کند که علاقه خود را به مسائل مختلف از دست بدهید. افسردگی حتی بر توانایی عملکردی و بازدهی شما نیز تاثیر میگذارد، پس لازم است علائم افسردگی شغلی را جدی بگیرید. اگر علائم بالا را در خود احساس کردید، بهتر است با یک روانشناس متخصص صحبت کنید.
پیشنهاد مطالعه: در کلام خود نافذ باشید